Shines bright like a diamond...

Wat is er nu weer veranderd?

De afgelopen maanden hebben we weer de nodige wijzigingen gehad, zowel in de wasstraat als in de stofzuighal.

Tot op heden hebben we dit altijd een beetje "on the low" uitgevoerd en enkel gecommuniceerd als het direct invloed had op de beleving van onze klanten. We merken echter dat de interesse in de techniek achter de wasstraat toeneemt onder onze klanten en het leek ons daarom leuk om hier een blog aan te wijden!

Extra wasgang met osmosewater

Huh? Wat is dat nou weer?

Osmosewater is, heel simpel gezegd, water waaraan ieder deeltje (vervuiling, maar ook zouten en mineralen) is onttrokken. Middels een proces met filters wordt ons waswater (gedeeltelijk) omgezet in osmosewater, wat dus in essentie gewoon púúr water is (lees: nog schoner dan drinkwater).
Het voordeel van osmosewater is dat dit osmosewater, aangezien er geen deeltjes meer in zitten, geheel vlekvrij opdroogt! Al die kleine (micro-)druppels welke na het wassen op je auto achterblijven, kan je dus lekker laten zitten! Deze verdampen vanzelf, zonder dat deze vlekken achterlaten.

Maar ik heb nog wel eens vlekken op bepaalde plekken...

Klopt, en dit heeft er alles mee te maken dat ons wasproces voor het grote deel op regulier onthard water draait en tot op heden enkel de laatste spoelgang op osmosewater wordt gedaan. De spoelgang komt dus eigenlijk tekort, om het ontharde water welke (vaak onder hoge druk) in alle naden en kieren van je auto wordt gespoten, weg te spoelen. Meer osmosewater gebruiken tijdens de spoelgang is geen oplossing, omdat dat dat het droogresultaat van de auto negatief beïnvloedt. Dit gaan we proberen op te lossen op een andere manier!

Hoe dan?

In de eerste weken van april hebben wij alles gereed om ook de fase vóór die laatste spoelgang met osmosewater uit te voeren. Het betreft hier dus het proces van het opbrengen van de drooghulp, wax en/of polish (afhankelijk van het gekozen wasprogramma). De achterliggende gedachte hierbij is dat we met behulp van de nozzles (spuitmondjes waar de producten, vermengd met water, uit spuiten) een betere verdeling van het osmosewater kunnen krijgen op de voertuigen, zodat daarmee de kieren en naden beter bereikt kunnen worden.
De benodigde leidingen zijn inmiddels getrokken, de pompen zijn geplaatst, en ergens in de komende dagen gaat het systeem in werking. In de wasstraat is hier niets van te merken, maar hopelijk zien wij (en jullie) wel het resultaat hiervan nadat de auto's droog zijn!

Aftappunt osmosewater

Om nog maar even bij het osmosewater te blijven: gezien het vlekvrije droogresultaat van dit water, wordt deze ook veelvuldig gebruikt door de glazenwassers. Door na te spoelen met osmosewater, hoeven zij namelijk de ramen niet meer droog te zemen! Deze drogen vanzelf vlekvrij op!
Om die reden nemen veel glazenwassers osmosewater bij ons af. Dit proces hebben we versneld en versimpeld door een aftappunt te maken, waarbij ze niet meer naar binnen hoeven te rijden. Dit aftappunt hebben we geplaatst links van de uitgang van het gebouw. Zo kunnen ze hun auto buiten, naast de ingang neerzetten en vormen deze busjes dus geen belemmering meer voor het verkeer welke uit de wasstraat komt rijden!

De verwachting is dat we dit aftappunt uit gaan breiden met een terminal voor contactloos betalen en daarmee bedienbaar aan de buitenzijde van het gebouw gaan maken, zodat iedereen ook osmosewater af kan nemen buiten openingstijden!

Andere shampoos, waxen & polishes in de wasstraat

Eens in de twee à drie jaar gooien wij onze hele chemiehuishouden overhoop. Dan zijn wij wekenlang aan het testen met andere producten, in de hoop dat we de kwaliteit van ons wasproces verder kunnen optimaliseren. De afgelopen twee maanden zijn wij hier weer bezig mee geweest. Wellicht is het je opgevallen tijdens je wasbeurt aan de geuren tijdens bepaalde fases in het wasproces (er zijn in die weken welgeteld 18 verschillende producten getest). Uiteindelijk hebben we een beslissing genomen voor de komende jaren. Wat ons met name opvalt aan de nieuwe chemielijn welke wij gebruiken, is dat het reinigingsresultaat in de wasstraat is verbeterd en er een mooiere glans op de auto's is. De foto hierboven is hier een mooi voorbeeld van!

Nieuwe droogborstels

In februari hebben wij nieuwe droogborstels besteld ter vervanging van de huidige borstels. Deze nieuwe borstels zijn niet enkel anders van kleur, maar ook van materiaal. Naast het droogmateriaal (waar onze huidige borstels volledig van zijn uitgevoerd), hebben deze borstels namelijk ook polishmateriaal er tussen ter bevordering van de glans na het wassen! Zo werken wij er dus stap voor stap aan, om je auto zo glimmend mogelijk weer de wasstraat uit te krijgen!
Omdat deze speciale borstels op bestelling op maat worden geproduceerd, zit hier een levertijd op. Zodra we ze binnen hebben gaan we ze plaatsen.

Nieuwe bandenspanningsmeters

Er is eindelijk een eind gekomen aan de stoelendans van de bandenspanningsmeters!

Zoals jullie weten stonden de bandenspanningsmeters aanvankelijk binnen (links bij het uitrijden van de stofzuighal). Deze hebben we in 2020 naar buiten moeten verplaatsen, omdat we de ruimte voor de bandenspanningsmeters nodig hadden om extra stofzuigplaatsen te creëren. Ruim twee jaar stonden ze buiten opgesteld. Dit had überhaupt niet onze voorkeur, maar we wisten gewoonweg niet op welke manier we het zouden moeten tackelen. Eind 2022 hebben we dit tenslotte uitgewerkt en de bestellingen geplaatst om de stofzuighal uit te rusten met bandenspanningsmeters tussen iedere twee stofzuigplaatsen in. Hierdoor kunnen onze klanten meteen na het stofzuigen van hun auto, zonder de auto te hoeven verplaatsen, de bandenspanning van hun auto op peil kunnen brengen!

Mocht je er behoefte aan hebben; de (uiterst simpele) handleiding staat op de sticker aan de zijkant van iedere haspel!

Contactloos betalen bij automaten

We hebben het al even genoemd bij het osmose-aftappunt: contactloos betalen. We kunnen er echt niet meer omheen. Het gemak van een (kleine) betaling door even je pinpas, telefoon of wearable tegen een terminal aan te houden is goud waard!
Wij hebben de pech gehad, dat ten tijde van onze investeringen in onze automaten, contactloos betalen nog een beetje in de kinderschoenen stond. Daarom is tot op heden contactloos betalen bij de automaten in de stofzuighal niet mogelijk, maar daar gaan we verandering in aanbrengen!

In eerste instantie gaan de vending machines over; deze kunnen uitgebreid worden met een terminal voor contactloos betalen en dit proces is inmiddels in werking gezet. Daarna gaan we aan de slag met het toevoegen van doekjesautomaten, waarbij contactloos betaald kan worden. Onze huidige automaten kunnen helaas niet omgebouwd worden, dus hierbij gaan we stap voor stap nieuwe automaten toevoegen. Naar verwachting zal dit gefaseerd gedaan worden in de loop van 2023.

Zo, we hebben jullie weer bijgepraat over wat we allemaal hebben gedaan de afgelopen maanden en wat er in werking is gezet en uitgerold gaat worden in de komende weken. Laten we hopen dat we nu eindelijk wat mooier weer krijgen en we weer druk bezig kunnen zijn om jullie auto's schoon te krijgen!


Terug naar het overzicht